Sukkerforløb hos familien Kudsk i Sønderjylland

Skrevet Onsdag d. 3 april, 2013

Avisen JydskeVestkysten søgte i starten af januar efter en familie, der ville forsøge i tre uger at ændre deres sukkervaner, så sukkeret forsvandt fra hverdagen og kun fandtes i begrænsede mængder i weekenden. En lang række familier henvendte sig, og valget faldt på familien Kudsk Borg fra Gasse ved Skærbæk. Familien fik besøg af Sukkersheriffen, alias Vibeke, og fik bogen: ”Sukkersheriffen — få styr på familiens sukkervaner”. JydskeVestkysten fulgte herefter familien og de nye sukkervaner i tre uger. Avisen vender tilbage igen efter tre måneder.

FAMILIEN
Familien Kudsk Borg består af mor Lone på 29 år, som arbejder som social- og sundhedshjælper i fast nattevagt hver anden uge. Far Steen på 36 år, der er landbrugsmedhjælper samt børnene Maja på 10 år, Daniel på ni år og Cecilie på fire år.

UDFORDRINGER
Mor Lone elsker chokolade og kager, mens far Steen gerne snupper en pose chips foran tv’et om aftenen. Børnene har svært ved at undvære godt med sukker på morgenmaden, og de ser frem til lidt sødt i madkassen, til eftermiddagskaffen og om aftenen igen. Mor og Maja på 10 år vejer for meget, og sønnen Daniel har til tider svært ved at koncentrere sig.

SUKKERSHERIFFEN ANBEFALER
• Erstat Corn flakes og havrefras med masser af sukker og prøv i stedet for med havregryn til morgenmaden. Hæld et par skiver banan, æble eller anden frugt på og evt. lidt rosiner og så mælk.

• Drop lækkeriet i madpakken i form af en frugtstang eller en håndfuld rosiner, som begge indeholder lige så meget sukker som vingummi. Heller ikke en lille yoghurt med honningristet müsli eller Danone yoghurt hører hjemme i madpakken men.

• Begræns slikket til en eller to dage i ugen. Køb en dåse, som er forbeholdt slikket i huset og spis kun af den om fredagen. Køb kun ind til om fredagen. Smid det ud, der ikke bliver spist. Det gælder om ikke at have fristelserne i huset til hverdag.

• Spring ikke måltider over, og sørg for at holde blodsukkeret stabilt. Lone Kudsk har nattevagt hver anden uge, hvor hun glemmer at spise frokost, når hun vågner kl. 13.00. Når hun henter børnene, er hun sulten, og så går det galt. Spis måske en rugbrødsmad før eller hav den med i bilen.

• Erstat hvedeboller om eftermiddagen med groft knækbrød, grovboller eller frugt og grøntsager.

• Prøv med aftensfrugt, et frugtfad, hvor frugterne er skåret op i mindre stykker, og spis frugt sammen, hele familien, før børnene går i seng.

• I stedet for slik og chips om aftenen, så smør et par stykker knækbrød. Igen handler det om at give kroppen noget godt og sundt, så man ikke bliver sulten efter det søde.

• Vælg fokus, tag tre—fire små steder, og giv jer selv et skulderklap, når det lykkes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *